انواع روش تحقیق در مقاله نویسی - آکادمی ابن سینا

انواع روش تحقیق در مقاله نویسی - آکادمی ابن سینا

انواع روش تحقیق در مقاله نویسی

در مقاله‌نویسی، انواع مختلفی از روش‌های تحقیق وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در کار خود استفاده کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

1. روش تحلیلی: یکی از انواع روش تحقیق در مقاله نویسی روش تحلیلی می باشد. در این روش، نویسنده با تحلیل داده‌های اولیه و ارائه نتایج پایانی قصد دارد به پرسش‌های پژوهشی خود پاسخ دهد. در روش تحلیلی، نویسنده با تحلیل داده‌های کیفی یا کمی، قصد دارد به پرسش‌های خود پاسخ دهد. در این روش، ابتدا موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس یک برنامه تحقیقی در نظر گرفته می‌شود که در آن داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند. در این روش، معمولاً از داده‌های کمی مانند آمار و اعمال روش‌های آماری مختلف مانند آنالیز رگرسیون، تجزیه و تحلیل خوشه‌ای و ... استفاده می‌شود. برای این کار، نویسنده باید برنامه تحقیق را به دقت طراحی کند و روش‌های تحلیلی را که به استنتاج در پاسخ به پرسش‌های تحقیقی کمک می‌کند را مورد استفاده قرار دهد. سپس با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، شکل نهایی مقاله را با نتیجه‌گیری‌هایی که از طریق روش تحلیلی به دست می‌آید، به دست خواهد آورد. به طور خلاصه، در روش تحلیلی، نویسنده با تحلیل داده‌های جدید و موجود، به پرسش‌های تحقیق خود پاسخ میدهد و به عنوان یک روش عبور به موضوع مورد بررسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

2. روش توصیفی: این روش به گونه‌ای است که نویسنده با توصیف موضوع و شیوه کار خود، خواننده را با مفاهیم مطرح شده در مقاله آشنا می‌کند. در روش توصیفی، نویسنده برای توضیح یک موضوع به شیوه توصیفی از تجربیات، رویدادها، اتفاقات، شخصیت‌ها و غیره استفاده می‌کند. در واقع، در این روش هدف نویسنده این است که مخاطب خود را با مفاهیم مطرح شده در موضوع مورد بررسی آشنا کند. در روش توصیفی، نویسنده به صورت دقیق و با جزییات توضیحاتی در مورد وضعیت فعلی و یا مورد بررسی خود ارائه می‌دهد. این روش معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که نویسنده قصد دارد برای خوانندگان خود مفهوم یک موضوع را به نحو دقیق و کامل توضیح دهد. یکی از ویژگی‌های مهم روش توصیفی، نیاز به دورنما و جزئیات دقیق است. به عنوان مثال، اگر یک نویسنده می‌خواهد در مورد یک شخصیت مشهور بنویسد، وی باید رفتارهای شخصیت را توصیف کند. در این روش، دقت و دقت در توصیفات بسیار مهم است. به طور خلاصه، در روش توصیفی، نویسنده با استفاده از جزئیات و شیوه توصیفی، برای شنوندگان خود مفهوم مورد نظر را توضیح می‌دهد. این روش به عنوان یکی از روش‌های کاربردی در مقاله‌نویسی بسیار معمول است.

3. روش تجربی: این روش شامل جمع‌آوری داده‌های جدید با استفاده از یک روش خاص است که معمولا از طریق پایان‌نامه‌، آزمایش، نظرسنجی، مصاحبه و ... صورت می‌گیرد. در روش تجربی، نویسنده تجربیات جدید جمع‌آوری و تحلیل می‌کند، که به منظور بررسی یک فرضیه و یا پرسش تحقیقی خاص صورت می‌گیرد. از جمله راه‌هایی برای انجام تحقیق تجربی می‌توان به آزمایش، پایان‌نامه، مصاحبه، نظرسنجی و... اشاره کرد. در روش تحقیق تجربی، باید برنامه تحقیقی دقیق و دقیق داشته باشید و به دنبال جمع‌آوری داده‌های جدید باشید. برای این منظور، پرسشنامه‌ها، سوال‌نامه‌ها، آزمایش‌ها، روش‌های مشابه و موارد دیگر جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل آماری و ابزارهای دیگر تحلیل می‌شوند. در این روش، معمولاً از آماره‌های توصیفی و استنتاجی استفاده شده تا داده‌ها را تحلیل کنند و به پرسش تحقیقی خود پاسخ دهند. به طور خلاصه، در روش تجربی، نویسنده با جمع‌آوری داده‌های جدید و تحلیل آن‌ها، به پرسش تحقیقی خود پاسخ می‌دهد. این روش بسیار مفید است برای آن‌هایی که به دنبال پاسخ به یک پرسش خاص هستند و نیاز دارند تا داده‌های جدید جمع‌آوری کنند.

4. روش نظری: در این روش، نویسنده به کمک مفاهیم نظری وجه‌طلبی می‌کند و با بررسی مطالب موجود در کتاب‌ها و مجلات متفکران، توضیحات خود را ارائه می‌دهد. در روش نظری، نویسنده از روی مفاهیم نظری و دیدگاه‌های قبلی که در آموزش‌ها، کتاب‌ها یا مقالات قبلی مورد بحث قرار گرفته‌اند، به پرسش تحقیق خود پاسخ می‌دهد. در این روش، هدف نویسنده این است که به‌عنوان یک نظریه‌پرداز، با بیان دیدگاه خود، اندیشه‌های جدیدی‌ را در مورد موضوع موردنظر بیان کند. به‌عنوان مثال، در ساختن مقاله پژوهشی، نویسنده باید به موضوع و پرسش‌های موردنظر خود وارد شده و پس از آشنایی با نظریه‌ها و دیدگاه‌های موجود، به تحلیل شئونات این دیدگاه‌ها پردازد. سپس با بیان نظر خود درمورد موضوع موردنظر و بیان جایگاه جدیدی که در مورد آن طرح می‌دهد، معمولا در پایان با گردآوری و تحلیل دیدگاه‌های قبلی، پرسش‌های تحقیق را بررسی و پاسخگویی می‌کند. روش نظری، به نویسنده اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک نظریه‌پرداز، در موضوع خود به‌عنوان یک متخصص به دور از داده‌های جدید، نگاه بررسی کند و نظر خود را بروز دهد. این روش معمولا برای مستند کردن یا تبیین موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه، در روش نظری، نویسنده با تحقیق و بررسی دیدگاه‌ها و نظریات تحلیلی و تعریفی دیگران، به موضوع خود برمی‌گردد و این ا

5. روش تاریخی: یکی دیگر از انواع روش تحقیق در مقاله نویسی روش تاریخی می باشد. در این روش، نویسنده با مرور تاریخچه موضوع خود، به بیان مفاهیم پژوهشی می‌پردازد. روش تاریخی در مقاله نگاری یک شیوه تحقیقاتی است که به بررسی و تجزیه و تحلیل رویدادها، اتفاقات، شخصیت ها، استادانهای گذشته و محصولات آنها می پردازد. در این روش اهمیت بحث و بررسی در طول زمان به عنوان یک ابزار مهم برای بررسی اهداف و مسائل مشابه در زمان حاضر شناخته شده است. بنابراین، در این روش، تاریخ وقایع گذشته برای توجیه و تفسیر تغییرات و فرایندهای جاری در جوامع مورد مطالعه استفاده می شود. در روش تاریخی، پژوهشگران از ابزارهای مختلفی همچون منابع تاریخی، متون و کتاب های قدیمی، مستندات، عکس ها و موارد دیگر استفاده می کنند. این روش به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود؛ تاریخی رویداد و تاریخی پژوهش. تاریخی رویداد، بیشتر بر روی رویدادها، اتفاقات و شخصیت های گذشته تمرکز دارد و تلاش می کند تا ارتباط بین آنها و عوامل محرک را بررسی کند. از سوی دیگر، تاریخی پژوهش بر روی موضوعات خاصی مانند اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تمرکز دارد. در این روش به تحلیل داده های کمی و کیفی پرداخته و ارتباطات و تغییرات در طول زمان را بررسی می کند. در کل، در روش تاریخی، توصیف و تحلیل گذشته به عنوان یک ابزار برای درک بهتر از فرایندها و تغییرات در زمان حاضر استفاده می شود. این روش برای مطالعه بسیاری از مسائل مهم در جوامع ما اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره بسیار مفید است.

مهمترین موضوع در انتخاب روش تحقیق، بازخوردی است که محتوای نوشته به خود جذب می‌کند، باید به ارجاع و حوزه موردنظر تحقیق توجه شود. در صورت داشتن هرگونه سوال در راستای انواع روش تحقیق در مقاله نویسی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۱/۱۹
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب