انواع مقاله علمی - آموزش مقاله نویسی

انواع مقاله علمی - آموزش مقاله نویسی

انواع مقاله علمی به چند دسته بندی تقسیم‌بندی می‌شوند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

1- مقاله پژوهشی: مقالاتی هستند که با فرضیات خاصی شروع می‌شوند و به کمک تحقیقات پژوهشی، نتایج و پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند. در واقع مقاله پژوهشی، یک نوع مقاله علمی است که با استفاده از منابع داده‌ای اصلی یا فرعی، نوشته می‌شود تا به نتایج پژوهشی جدید و مهم در یک حوزه خاص از علوم توجه شود. این مقالات با رعایت تمامی استانداردهای روش‌های پژوهشی، به طور معمول در نشریات علمی منتشر می‌شوند و در صنعت پژوهشی، به عنوان یک معیار ارزیابی نویسندگان بکار می‌روند.

مقالات پژوهشی، برای بیان مسائل یک پژوهش، روش پژوهش، داده‌ها و نتایج با دقت علمی بسیار زیادی نگارش می‌شوند. این مقالات باید به گفته منابع برتر روزنامه‌نگاری علمی، باstruktur یایی کار برآمده، نتایج روان، ایده‌های جدید و بررسی جامع تحقیقات پیشین، تهیه شوند. 

اهمیت مقالات پژوهشی، علاوه بر اینکه اطلاعات ارزشمندی را برای جامعه علمی ارائه می‌دهند، برای شناسایی و حل مشکلات و چالش‌های موجود در یک حوزه خاص علمی نیز بسیار مفید است. دانشمندان و پژوهشگران با مطالعه و استفاده از این مقالات، می‌توانند به نتایج مفیدتر و هدفمندتری برای پژوهش‌های خود برسند.

2- مقاله ترویجی: این نوع از مقالات بیشتر در زمینه تخصصی و صنعتی رایج هستند و به منظور جذب مشتری و ترویج تکنولوژی‌های جدید تهیه می‌شوند. در کل مقاله ترویجی، یک نوع مقاله علمی است که به منظور توجیه یا تبلیغ یک محصول و یا خدمات و یا بهبودی ویژگی‌هایی که در یک محصول یا خدمات ارائه شده‌است، نگارش می‌شود.این نوع مقالات، به منظور جذب مشتریان جدید و ارتقای فروش، به کار گرفته می‌شوند.

مقالات ترویجی، معمولاً در صنایع تولیدی و خدماتی بکار می‌روند؛ به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، شرکت‌ها و غیره. این‌گونه مقالات غیرعلمی بوده و به شکل پراکنشی در وب سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و … منتشر می‌شوند.

معمولاً محتوای مقالات ترویجی شامل توضیحاتی درباره محصول یا خدمات، ویژگی‌های آن، مزیت‌های محصول نسبت به دیگر محصولات مشابه و نحوه خرید و استفاده از آن‌ها است. هدف اصلی این مقالات، جذب مشتریان جدید، ایجاد تبلیغات بیشتر برای محصول و آگاهی‌دهی به مشتریان درباره محصول و خدمات جدید است.

3- مقاله تحلیلی: مقالاتی هستند که با بهره‌گیری از تحلیل‌های آماری یا منطقی، نتایجی جدید و نظریه‌ها را بیان می‌کنند. در اصل مقاله تحلیلی، یک نوع مقاله علمی است که با استفاده از تحلیل‌های آماری یا منطقی، نتایج جدیدی را درباره موضوعی خاص تحلیل می‌کند. این نوع از مقالات معمولاً در زمینه‌هایی همچون علوم اجتماعی، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت شاغلند.

مقالات تحلیلی، برای بیان مسائلی که قصد تحلیل آن‌ها را دارند از منابعی همچون داده‌های آماری، پژوهش‌های پیشین و مقالات دیگر استفاده می‌کنند. در این نوع از مقالات، طرح های پژوهشی و نتایج تحلیل ها، با رعایت استانداردهای روش‌های پژوهشی، بیان می‌شوند.

اهمیت مقالات تحلیلی، در این است که برای تحلیل و بررسی چالش‌ها و مسائلی که در یک حوزه خاص از علوم وجود دارند، استفاده می‌شوند. محققان و پژوهشگران با مطالعه و استفاده از این نوع از مقالات می‌توانند به نتایج و نظریه‌های جدیدتری دست یابند. این مقالات، برای متخصصین، دانشجویان، دانشمندان، مدیران صنعت و حتی سیاستمداران به عنوان منابع ارزشمند توصیف شده و از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

4- مقاله دیدگاهی: در این نوع از مقالات با استفاده از دیدگاه فردی نویسنده، ایده‌ها، بررسی‌ها و پیشنهاداتی ارائه می‌شود. در واقع مقاله دیدگاهی، یک نوع مقاله علمی است که در آن با استفاده از دیدگاه شخصی و تجربیات فرد نویسنده، بر روی یک موضوع خاص صحبت می‌شود. در این نوع از مقالات، نظرات و ایده‌های فرد نویسنده به دلیل رابطه شخصی با موضوع، به شفافیت و کامل بیان شده و با ارجاع به منابع قابل احترام، حمایت می‌شوند.

هدف از نوشتن مقالات دیدگاهی، بررسی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف یک موضوع و سایر موضوعات مرتبط است. این نوع از مقالات، بیشتر در دوره‌های بحث و گفتگو در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، فلسفی و حتی علمی و فنّی قرار می‌گیرند.

مقالات دیدگاهی، از عناصری مانند اصالت، نوآوری، گاهی هم تناقض در بین نظرات و دیدگاه‌های مختلف به عنوان عناصر مهم در مرور و ارزیابی مطالب که توسط نویسنده مطرح شده کمک گرفته است. در این مقالات بحث و تبادل نظر بیشتری در زمینه موضوعات متنوع رخ می‌دهد و باعث می‌شود آگاهی بیشتری پیرامون آن موضوع شکل گیرد.

اهمیت این نوع مقالات، در ارتقای سطح دانش جامعه علمی، تسهیل برنامه‌ریزی در مورد نوآوری‌های آینده، شناسایی مشکلات و آسیب‌ها، و ارائه یک دیدگاه شخصی و کاملاً شفاف در مورد یک موضوع خاص می‌باشد.

5- مقاله مروری: این نوع از مقالات حاوی جمع‌بندی و تحلیل مقالات پژوهشی دیگری در یک حوزه خاص هستند و به منظور معرفی جدیدترین پژوهش‌ها و اطلاعات به اهداف مختلف تهیه می‌شوند. در کل مقاله مروری به یک نوع مقاله ارجاعی اطلاق می‌شود که به صورت سیستماتیک و جامع، دسترسی به منابع مختلفی را فراهم می‌کند و نتایج تحقیقات، پژوهش‌ها و مقالاتی را که در حوزه خاصی انجام شده‌اند را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. این نوع مقالات، به‌جای به‌کارگیری روش تحقیق خاصی، با تحلیل و ادغام مجموعه‌ای از اطلاعات و مطالعات به‌دست آمده، جمع‌بندی می‌شوند.

در مقاله مروری، نویسنده با استفاده از منابع موجود، سؤالات زیادی که در حوزه خاصی وجود دارد را بررسی، تجزیه و تحلیل و پاسخ می‌دهد. علاوه‌برآن تلاش می‌کند تا مزایا و معایب روش‌های مختلف را در رسیدن به پاسخ به سؤال مشخص به نمایش بگذارد و ازین جهت، اطلاع دقیق و کاملی ازحوزه ‌تحقیقاتی یا دانشی خاصی فراهم می‌کند. به‌طورکلی، مقاله مروری برای افزایش دانش و آگاهی درباره‌ی مسائل و موضوعات مختلف، بسیار مفید است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انوع مقاله علمی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۰۱/۰۹
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب