انجام پایان نامه اقتصاد کلان - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه اقتصاد کلان - آکادمی ابن سینا

جمع بندی فصل 5 در انجام پایان نامه اقتصاد کلان حاضر

در انجام پایان نامه اقتصاد کلان حاضر در این فصل جمع‌بندی مراحل انجام شده در انجام پایان نامه ارشد حاضر ارائه می‌شود و نتایجی که می‌توان از انجام این تحقیق گرفت مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
همان‌طور که ملاحظه شد، هدف ازانجام پایان نامه اقتصاد کلان حاضر، بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر تخلیه منابع انرژی است. از آنجایی‌که تخلیه منابع انرژی یک مفهوم صرفاً محاسباتی نیست، محقق از شاخصی تحت عنوان شاخص تخلیه منابع انرژی استفاده کرد که بانک جهانی نیز این شاخص را برای بسیاری از کشورها محاسبه نموده است. همچنین پنج متغیر کلان موثر بر تخلیه منابع انرژی که عبارتند از نرخ بهره، رشد جمعیت، حجم صادرات، جایگزینی انرژی‌های پایان‌پذیر با دیگر انرژی‌ها و سطح تولید ناخالص داخلی نیز در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است8. با توجه به اینکه این متغیرها بایستی در مدل مورد مطالعه قرار بگیرند، باید دارای شاخص‌هایی باشند که بتوان هدفدار از آن‌ها استفاده کرد. برای این منظور، به جای نرخ بهره از نرخ بهره واقعی، به جای رشد جمعیت از نرخ رشد جمعیت، به جای حجم صادرات از شاخص حجم صادرات، به جای تولید ناخالص داخلی از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و به جای قابلیت جایگزینی منابع پایان‌پذیر از شاخص جایگزینی منابع پایان‌پذیر استفاده شد. این شاخص‌ها همگی توسط بانک جهانی و برای هر کشور جداگانه محاسبه شده است. پس از آن در فصل سوم مطالعاتی که حول محور موضوع این تحقیق صورت گرفته است، مورد بررسی قرار گرفت. در فصل چهارم داده‌ها، مدل و نتایج عددی مدل مطرح شد. ملاحظه شد که در چهارده کشور مورد مطالعه اثر سه متغیر نرخ بهره واقعی، شاخص حجم صادرات و نرخ رشد جمعیت بر شاخص تخلیه منابع انرژی معنی‌دار و مثبت شد و در ارتباط با کانال تاثیرگذاری این سه متغیر هم مطالبی عنوان شد. 

نتایج و پیشنهادات

با توجه به اینکه چند دهه است که بحث توسعه پایدار مطرح شده است و از آنجا که مباحث و مطالعات توسعه پایدار از دهه هفتاد میلادی آغاز شد، از همان ابتدا مبحث انرژی‌های پایان‌پذیر بسیار مورد توجه دانشمندان علم اقتصاد قرار گرفت. کمبود منابع پایان‌پذیر و به خصوص انرژی نفت، گاز و ذغال سنگ مورد توجه تقریباً کلیه مطالعات در ارتباط با انرژی شد. این مسئله امروز هم هنوز در زمره مطالعات انرژی جایگاه گسترده‌ای دارد. مطالعاتی نظیر مدل‌های بهینه برداشت از منابع پایان‌پذیر و ارتباط آن با توسعه پایدار نمونه مطالعاتی هستند که به تعدادی از آن‌ها که تا حدودی به مفاهیم این تحقیق نزدیک هستند، اشاره شد. متغیرها و مدل‌هایی که در این مطالعات مطرح بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در رابطه با تابع پایه این مطالعه که در انتهای فصل دوم اشاره شد، توضیحاتی ارائه شد. متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق شناسایی و تعریف شدند. با توجه به اینکه داده‌های مورد مطالعه در این تحقیق از نوع داده‌های تابلویی بودند، به مدلی نیاز بود که بتوان به بهترین نحو آن‌ها را تحلیل کرد. با توجه به این شرایط، مدل حداقل مربعات تابلویی مورد توجه محقق قرار گرفت. آزمون‌های تشخیصی انجام و نتایج حاصله تایید شد. با توجه به اینکه هدف این تحقیق بررسی اثر متغیرهای کلان روی تخلیه منابع انرژی در کشورهای منتخب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بود، کشورهای مورد مطالعه طوری انتخاب شد که اولاً داده‌های موجود آن‌ها در بانک جهانی برای متغیرهای مستقل و وابسته این تحقیق کامل باشد، ثانیاً ساختار اقتصادی آن‌ها تا حدودی به لحاظ صنعتی به یکدیگر نزدیک باشد. داده‌های تابلویی مربوطه در بخش ضمایم ارائه شده است. همانطور که در بخش سوم بیان شد، این داده‌ها طی ده سال بررسی شدند. پس از اجرای مدل و آزمون‌های تشخیصی، نتایج مدل اخذ و بیان شد. اثر سه متغیر نرخ رشد جمعیت، شاخص حجم صادرات و نرخ بهره واقعی روی شاخص تخلیه منابع انرژی مثبت و اثر دو متغیر دیگر بی معنی شد.
با توجه به سوالی که در فصل اول بیان شد، پاسخ این سوال همان نتایجی است که از اجرای مدل و آزمون‌های تشخیصی آن حاصل شد. 
با بالا رفتن نرخ بهره واقعی، شاخص حجم صادرات و نرخ رشد جمعیت شاخص تخلیه منابع انرژی هم بالا می‌رود. ذکر این نکته نیز الزامی است که منظور از شاخص حجم صادرات همانطور که قبلاً اشاره شد، صادرات غیر نفتی است. نتایجی که از اجرای مدل تحقیق حاصل شد، نتایجی منطقی و قابل ملاحظه است و می‌توان به راحتی در سیاست‌گذاری از آن استفاده کرد. 
از دیگر اهداف تحقق یافته در انجام پایان نامه اقتصاد کلان حاضر، انجام مطالعه‌ای جدید در ارتباط با حوزه انرژی‌های پایانپذیر بود. همچنین همانطور که در فصل چهارم مطرح شد، بررسی در ارتباط با حساسیت تخلیه منابع انرژی نسبت به متغیر‌های کلان اقتصادی در برخی کشورهای منتخب صورت گرفت، که این مسئله در نوع خود موضوعی بکر به نظر می‌رسد، و نتایج آن می‌تواند فتح بابی برای دیگر مطالعات در حوزه‌ی تخلیه منابع انرژی باشد. همچنین این مسئله می‌تواند برای گروه اوپک نیز مورد بررسی قرار بگیرد که با توجه به کمبود یا نبود اطلاعات صحیح در منابع اطلاعاتی در ارتباط با مسائل انرژی کشورهای عضو اوپک، امکان انجام این مسئله در این تحقیق فراهم نشد. اما امید است در آینده‌ای نزدیک با وجود اطلاعات کافی و قابل اعتماد بتوان این مطالعه را در مورد گروه کشورهای عضو اوپک انجام داد.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش نحوه انجام پایان نامه اقتصاد کلان با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۹/۰۸
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی در این بخش با ارائه نمونه فصل 5 آموزش داده خواهد شد.&nbs [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه مراقبت های ویژه را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش برد.&n [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۸
|
سینا
انجام پایان نامه توانبخشی  و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه توانبخشی و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه سلامت نیز می تواند چالش های خود را برای دانشجو داشته باشد. با ای [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب