انجام پایان نامه ارشد علوم سیاسی - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه ارشد علوم سیاسی - آکادمی ابن سینا

گفتار پایانی در انجام پایان نامه ارشد علوم سیاسی حاضر:

گفتار پایانی در انجام پایان نامه ارشد علوم سیاسی حاضر به شرح زیر می باشد.

تحليل گفتمان به عنوان رويکردی ميان رشته ای و سرچشمه گرفته از زبان شناسی در چند دهه اخير توانست اثرات جدی را در حوزه علوم انسانی از خود بر جای نهد و فرصتی جديد در تحليل مسائل اين حوزه  ابداع نمايد.
 ميان کلاف هزارتوی گفتمان، خوانش لاکلا و موف از تحليل گفتمان، بسيار غنی و کارآمد در عرصه سياست است، که امکان واکاوی رويدادهای سياسی را بر همين مبنا در اختيار مخاطب قرار می دهد. خوانش لاکلا و موف با آنکه دارای کارايي لازم برای تحليل های کلان اجتماعی برخوردار است، اما نسبت به تحليل انتقادی گفتمان از ابزار تحليل زبانی کارآمد برخوردار نيست، از همين رو خوانش گفتمانی فرکلاف می تواند مکمل خوبی برای بررسی متن و نقش قدرت در آن داشته باشد و ما را در فرايند برجسته سازی و حاشيه رانی یاری رساند. دوران مشروطه را شايد بتوان مدلی کوچک و ناکارآمد از انقلاب اسلامی دانست که دارای شباهتهای در برخی زمينه ها با هم هستند.
 گفتمان مشروطه با کانون قرار دادن قانون در مفصل بندی خويش به دنبال سامان دادن به اوضاع بی قرار جامعه خود، مطرح شد و توانست با ايجاد فضايی استعاری تمام جريان ها و قشرها را در کنار هم و به گرد خويش جمع نمايد. با مرور زمان و تدوین قانون  فضای استعاری کنار رفته و اختلافات نمایان گردید و با استبداد صغیر مشروطه وارد مرحله ای جدید شد که در پی آن برخی روحانیون مانند شیخ فضل ا.. نوری که در ابتدا همراه مشروطه خواهان بود به صف مخالفان پیوست و خواهان مشروطه مشروعه شد.
از منظر مشروعه خواهان مبانی مورد نظر گفتمان مشروطه  در ضدیت با اسلام بود و با استفاده از استدلال های دینی به مخالفت با آن پرداختند. همین عامل باعث شد تا روشنفکران نتوانند در مقام پاسخ در آیند و به همین دلیل برخی روحانیون مانند نائينی به دفاع از مشروطه بر اساس مبانی دینی نمود. 
اختلاف  میان روحانیون به افول نقش روحانیت در مشروطه انجامید و سبب گردید تا روشنفکران سکان امور را در دست گیرند. انقلاب اسلامی نیز صحنه حضور روشنفکران و روحانیون بود ، اما این بار روحانیت اجازه تکرار تجربه مشروطه را نداد و خود هدایت امور را در دست گرفت. جریان های درگیر در مشروطه آنقدر بر سر نشانه های گفتمان مشروطه با هم به نزاع پرداختند،که در نهایت هیچ کدام نتوانستند مدلی از دولتی مبتنی بر قانون و دموکراسی را مطرح کنند. هژمونیک شدن مولفه های مذهبی در دوران شکل گیری مشروطه و سالهای پس از آن نکته مشهود این دوره محسوب می شود و ما شاهد هستیم که در رویدادهای پسین، این مولفه های مذهبی در افول و ظهور گفتمان ها اثر گذار است.
بی قراری های حاصله از دوران مشروطه و عدم سامان دهی آن، زمینه ظهور گفتمان پهلوی را فراهم آورد. گفتمان پهلوی ظهور و هژمونی خود را مدیون نیروهای بیگانه و ارتش بود تا مردم. پهلویسم پایه های گفتمانی خویش را بر نشانه های مانند غرب گرايي، سکولاریسم و باستانگرايي استوار نمود و به دگرسازی با اسلام پرداخت و فرایند سیاسی شدن اسلام را تسریع نمود.
ماهیت استبدادی و خفقان سیاسی در دوران پهلوی سبب گشت تا جریان ها سیاسی نیز برای شنیده شدن صدای خویش به مبارزه علیه حکومت بپردازند تا از این راه فضای تک صدايي را در هم شکنند.
سه گفتمان اسلامگرا، چپ و ملی- لیبرال هرچند دارای ماهیت گفتمانی متفاوت و متعارضی با هم بودند، اما به دلیل آنکه در برابر دگر مشترک قرار داشتند، تفاوتهای بنیادین خویش را بطور موقت کنار گذارده  و هدف خود را معطوف به سرنگونی حکومت پهلوی نمودند. در دوران مبارزه با حکومت پهلوی، این جریان ها بر مبنای گفتمان خویش به مفصل بندی نشانه ها پرداخته و تعاریف خاص خود را از دال های شناور ارائه نمودند و به سازماندهی و ایجاد پایگاه اجتماعی پرداختند.
شعله ور شدن آتش انقلاب در دی ماه 1356 نشان داد که در سالهای طولانی مبارزه، این گفتمان اسلامگرا بود که با کاربست راهبرد گفتمانی کارآمدتر موقعیت خویش را در میان مردم گسترده و امام بعنوان رهبر فرهمند سکان هدایت مردم را بر عهده گرفت. 

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه انجام پایان نامه ارشد علوم سیاسی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۸/۱۸
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت روستایی

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مدیریت روستایی

انجام پایان نامه مدیریت روستایی بخش های مختلفی دارد. فصل سوم در  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۹
|
سینا
نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک

نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک ارائه شده در این بخش فصل 5 پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۸
|
سینا
نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال را در این بخش سعی داریم با ارائه نمونه فایل PDF آموزش دهیم. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب