انجام پایان نامه دکتری مشاوره - آکادمی ابن سینا

انجام پایان نامه دکتری مشاوره - آکادمی ابن سینا

اهميت و ضرورت انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر:

  بخش مهمي از جمعيت جوان كشور در حال تحصيل در دانشگاهها هستند و نقش اين دانشجويان به عنوان سرمايه انساني كشور بسيار حائز اهميت است. دانشجويان ورودي معمولا در محدوده سني 24- 18 سال قرار دارند و براي اولين بار سبك زندگي تازه اي را دور از خانه تجربه مي كنند و با تجارب جديد مواجه مي شوند.
  بين 10 تا 20 درصد جوانان از مشكلات روانشناختي جدي رنج مي برند، به حدي كه به درمان روانشناختي نياز دارند(كار  ،2002 ). بررسي سلامت رواني گروههاي دانشجويي كشور كه توسط سازمان ملي جوانان انجام شده است، نشان مي دهد كه9/3 درصد دانشجويان مشكلات رواني حاد دارند و9/37درصد تا حدودي از مشكلات رواني رنج مي برند. در مجموع4/53درصديعني بيش از نيمي از دانشجويان در زمره كساني هستند كه نياز به كمك دارند تا بتوانند بعنوان يك جوان نيرومند و قوي مسائل خود و جامعه را حل كنند . 9/55 درصد جوانان احساس مي كنند كه شادابي و نشاط لازم براي يك جوان را دارا نيستند،6/50 درصداز آنان مي گويند معمولا در برخورد با مشكلات دچار نااميدي مي شوند، 7درصد آنان اظهار مي دارند كه بيشتر مواقع نگران اتفاقات بد در زندگي خود هستند (گزارش نهايي پژوهش مشاوره ملي جوانان ،1380) . در بررسي سلامت رواني دانشجويان دانشگاه كاشان 4/28درصدكل دانشجويان دچار يكي از چهار اختلال: افسردگي اساسي (7/8درصد)، اختلال سازگاري (7/6درصد) ،کج خلقي (9/5درصد) و اختلال اضطرابي  (7/4درصد)بودند (عكاشه، 1377).
  طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر بالاترين ميزان سوء مصرف مواد در دامنه سني 27-21 سال مشاهده مي شودو بررسي مقايسه اي ميزان تحريفهاي شناختي و بهداشت رواني معتادان و غير معتادان نشان مي دهد كه سطح پايين تحمل ناكامي افراد در شروع،تداوم و عود مصرف مواد مهم است(كاظمي و همكاران،1383). يافته هاي پژوهشي نشان مي دهدكه  بيشتر دانشجوياني كه دست به خودكشي زده يا به مصرف مواد روي آورده بودند ، دچار مشكلات عاطفي از جمله افسردگي ، اضطراب ، روابط ناخوشايند،نااميدي، احساس گناه و تنهايي بودند(ترقي جاه ونجفي،1387). نتايج تحقيقات نشان مي دهد بيشترين نرخ خود كشي در كشور  بين جوانان و دانشجويان رخ داده است و بيشترين ميزان خودكشي بين دانشجويان در سال 1384بود كه هشتاد و پنج مورد گزارش شده است (پناغي و همكاران ، 1387 ).بنا بر اين بنظر ميرسدكه پرداختن به روش هاي مداخلاتي موثر در فرايند بهداشت رواني دانشجويان ضروريست. با توجه به آ نچه گذشت ميتوان ضرورت و اهميت انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر را به شرح زير بيان نمود: 
- آمارهاي بالا نشانگر اين است كه ماهيت تحولي زندگي بسياري از دانشجويان،تجربة در معرض استرس وخطر را براي آنها به همراه دارد . از نتايج بدست آمده در حوزه سلامت رواني جوانان دانشگاهي در مي يابيم كه اين قشر عظيم، مشكلات نسبتاً زيادي دارند و اهميت و ضرورت مداخلات مبتني بر پيشگيري، رشد و درمان را در چارچوب نيازهاي جوانان ايجاب مي نمايد. اين رسالت بزرگ در حوزه مشاوره با كاربردي كردن مدلهاي معتبر نظري از جمله مشاوره آدلري و باز سازي شناختي امكان پذير است .
- در انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر مدل بازسازي شناختي به عنوان مبناي يكي از مداخلات انتخاب شده، سپس براي اولين بار و با  يك نگاه تلفيقي طرح استفاده از  تمثيل ها وحكايت هاي مرتبط با اصلاح باورهايي غير منطقي و افكار ناكار آمد از منابع ادبی تدوينگرديده و در فرآيند مشاوره  بازسازي شناختي بكارگرفته شده است از اين جهت پژوهش حاضر می تواند گامی در جهت مطالعات بين رشته اي درمشاوره و ادبيات نيز باشد.
- اگر چه مداخله هاي مبتني بر اصول آدلري بويژه در مورد كودكان و نوجوانان يكي از متداولترين و موفقترين حيطه هاي پژوهش را تشكيل داده است در عين حال  ادبيات نسبتاٌ كمي در  داخل كشور وجود دارد ودر خارج از كشور آنچه هست بيشتر  ماهيت توصيفي و روايتي دارد. لذا، ضرورت انجام چنين پژوهشي در گسترش كاربرد مشاوره آدلري احساس مي شود. 
 - تاب آوري بعنوان يك توانايي، ويژگي رفتاري افرادي است كه در معرض عوامل خطر مشخص قرار مي گيرند و مي توانند بر آن خطرات غلبه كنند و از پيامدهاي منفي نظير بزهكاري و مشكلات رفتاري اجتناب نمايند.مباحث اندكي در مورد عوامل فردي و اجتماعي تاب آوري در ادبيات سلامت رواني بويژه با تمركز بر نوجوانان وجود دارد. با توجه به تأكيد متخصصان برآموختني بودن مهارت هاي گوناگون تاب آوري (وينا، 2003، استرنبرگ و  بري ، 1994) مي توان با آموزش اين مهارت ها به افراد بوي‍‍‍‍‍‍ژه نوجوانان و جوانان كه در معرض خطرات متعددي قرار دارند ، سطح سلامت رواني، تحمل سختي ها، ناكامي و احساس رضايت مندي از زندگي آنها را بالا برد. 
 - اميدواري نيز يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي هر جامعه است كه در ايران كمتر مورد مطالعه و مداخله قرار گرفته است. جوانان اميدوار نيمرخ رواني متمايزي از ديگران دارند .آنان در زندگي خود به اندازه سايرين شكست ها را تجربه كره اند، اما اين باور را پرورش داده اند كه مي توانند با سختي هاي زندگي به چالش برخيزند و با ناملايمات كنار بيايند. آنها تمايل دارند مسائل مهم و بزرگ را به مسائل كوچك و روشن و قابل اداره تجزيه كنند(اشنايدر، 2000).اگر چه آمار روشني از ميزان اميدواري جوانان در دست نيست اما شواهد نشانگر آنست كه وضعيت مطلوب نبوده و نياز به توجه جدي دارد .
 - همچنين بر اساس مطالعات محقق پژوهشهاي انجام شده تاكنون در باره اميد، تاب آوري و سلامت رواني عمدتا معطوف به توصيف وضعيت نمونه هاي پژوهشي و شناسايي عوامل مرتبط با اين متغيرها بوده و تحقيقات تجربي و انجام مداخلات به منظور افزايش چنین سازه هایی كمتر صورت پذيرفته است . با اين توضيحات نتايج حاصل از انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر مي تواند بعنوان اولين برنامه هاي مداخلاتي اين متغيرها بر اساس رويكردهاي آدلري و بازسازي شناختي دركشور  باشد.

هدفهاي پژوهش:

-    هدف پژوهشي:
   به عنوان يك پژوهش نیمه آزمايشي با تدوين و اجراي برنامه مداخلاتي بر مبناي ديدگاه آدلري و  باز سازي شناختي، انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر در نظر داشت به  بررسي ميزان اثر بخشي «مشاوره آدلري» و «بازسازي شناختي مبتني بر تمثيل» بر سلامت رواني ، تاب آوري و اميدواري دانشجويان بپردازد.
-    هدف كاربردي:
   هدف كاربردي از انجام پایان نامه دکتری مشاوره حاضر در صورت موثر بودن، ارائه روشهاي مداخله اي كم هزينه و  مبتني بر فرهنگ بومي براي مشاوران و روان شناسان بمنظور  ارتقا سلامت و رشد توانمنديهاي مراجعان است. 

فرضيه هاي پژوهش:

1-میزان سلامت روانی افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند بیش از میزان سلامت روانی افرادیست که در این گروه شرکت نکرده اند 
2-میزان سلامت روانی افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اند بیش از میزان سلامت روانی افرادیست که در این گروه شرکت نکرده اند .
3- بین میزان سلامت روانی افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند با افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اند تفاوت وجود دارد.
4-میزان تاب آوری افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند بیش از میزان تاب آوری افرادیست که در این گروه شرکت نکرده اند .
5-میزان تاب آوری افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اند بیش از میزان تاب آوری افرادیست که در این گروه شرکت نکرده اند 
6- بین میزان تاب آوری افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند با افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اند تفاوت وجود دارد. 
7- میزان امیدواری افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند بیش از میزان افرادیست امیدواری که در این گروه شرکت نکرده اند 
8- میزان امید واری افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اند بیش از میزان امید واری افرادیست که در این گروه شرکت نکرده اند 
9- بین میزان امیدواری افرادی که در گروه «مشاوره آدلری» شرکت کرده اند با افرادی که در گروه «بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل» شرکت کرده اندتفاوت وجود دارد. 

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به آموزش نحوه انجام پایان نامه دکتری مشاوره با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۱/۰۸/۱۴
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

در راستای آموزش انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی در این بخش سعی در ا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۳۰
|
سینا
انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه سیستم گرایش الکترونیک را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

در انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی که از زیرشاخه های علوم تربیتی می باشد، بخش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب