آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان | تهیه مقاله

آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان | تهیه مقاله

آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان - عنوان مقاله

عنوان اولین بخش از نگارش مقاله علمی است که ویراستاران مطالعه می کنند. پژوهشگران معمولا برای نگارش عناوین خوب برای مطالعه خود با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. در واقع بخش عمده زمان نویسندگان صرف نگارش بخش اصلی مقاله شامل روش ها، نتایج و بحث می شود. به همین دلیل زمان و اندیشه چندانی صرف عنوان، کلمات کلیدی و چکیده نمی شود. با این حال عنوان، چکیده و کلمات کلیدی به عنوان سه عامل مهم نقش بسیار مهمی در انتقال فحوای مقاله به خوانندگان و ویراستاران ایفا می کنند.

در اغلب موارد عنوان یک مقاله پژوهشی تنها عامل موثر بر تصمیم سردبیر جهت مطالعه یا کنار گذاشتن یک مقاله است. با این حال هیچ رهنمود استانداردی برای نگارش عنوان خوب در رشته های علمی مختلف وجود ندارد. درخواست کمک حرفه ای از بخش خدمات نگارش مقاله علمی می تواند به نویسندگان در نگارش مقاله کمک نماید، اما بهترین قاضی هر مقاله ای خود نویسنده است.

اهمیت نگارش عنوان مرتبط

عنوان، چکیده و کلید واژه ها مهمترین عامل دخیل در موفقیت چاپ مقاله هستند. هاگان (2003) به این نتیجه رسیده است که روند کنونی به سمت عناوین اطلاع رسان و آگاه بخش گرایش دارد و از آنها عنوان "متون مینیاتوری " یاد می کند. در اصل عنوان شرح دهنده کل مقاله است و اطلاعاتی در مورد ماهیت مقاله پژوهشی در اختیار خوانندگان قرار داده و به آنها در مطالعه یا عدم مطالعه مقاله کمک می کند.

همچنین عنوان شامل اطلاعاتی است که به فراخوانی الکترونیکی مقاله کمک می کند چرا که اغلب موتورهای جستجو و وبسایت های مجلات از کلمات موجود در عنوان، کلمات کلیدی و چکیده برای نمایش مقاله به خوانندگان استفاده می کنند. اغلب افراد برای جستجوی مقالات مورد نظر خود از پایگاه داده های الکترونیک استفاده می کنند و به همین دلیل لازم است عنوان بازتابی از خلاصه دقیق از مطالعه پژوهشگر باشد، در غیر این صورت در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود.

عنوان و چکیده معمولا تنها بخش هایی از مجله هستند که به رایگان به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند. بنابراین وقتی خوانندگان مقاله مورد نظر خود را یافتند، عنوان و چکیده مهمترین عاملی خواهد بود که تعیین می کند آیا خواننده یک نسخه از مقاله را خریداری کرده و به مطالعه ادامه دهد یا خیر.

سه قانون اساسی که باید در نگارش عنوان رعایت شود

1- عنوان باید ساده، دقیق و گیرا باشد

مهمترین کارکرد عنوان، ارائه خلاصه ای دقیق و کوتاه از مطالعه است. بنابراین عنوان باید کوتاه و واضح باشد. در عنوان باید از افعال معلوم استفاده و از عبارات پیچیده اسمی پرهیز شود. عنوان طولانی توجه خوانندگان از ابعاد مهم مطالعه را سلب می کند. عنوان باید از قابلیت انتقال فحوای اصلی مقاله به افراد غیرمتخصص (به عنوان مثال سردبیر یک مجله) برخوردار باشد.
بهتر است عنوان بعد از نگارش کامل مقاله اصلی و بعد از دستیابی به دانش عمیق و درک محتوای مقاله نوشته شود. بدین ترتیب می توان عنوانی دقیق و علمی نوشت. رهنمودهای راهنمای انتشار انجمن روانشناسان آمریکا، سادگی و اختصار را برای جلوگیری از خدمات نمایه گمراه کننده توصیه کرده اند (5). عنوان نباید بیش از 150 حرف یا 16-12 کلمه باشد، اگرچه ممکن است این دستورالعمل بر اساس رهنمودهای هر مجله متفاوت باشد.

2- عنوان باید حاوی کلمات توصیفی مرتبط با مقاله باشد.

عنوان باید تا حد امکان خاص و شامل چند کلمه کلیدی مندرج در مقاله اصلی باشد. عنوان باید به درستی ماهیت و حیطه تمرکز مطالعه را بازتاب دهد. اطلاعات مربوط به طرح پژوهش باید بخشی از عنوان مقاله باشد، مخصوصا در رابطه با کارآزمایی های بالینی با گمارش تصادفی و گروه کنترل (RCTa)، مرور سیستماتیک و فراتحلیل. اغلب مجلات بر این موضوع تاکید دارند. اگر یک مقاله نتایج خود را منحصرا بر اساس سیستم های مدل غیرانسانی گزارش کرده است، گونه ها باید در عنوان مشخص باشند.

فرمت زیر به عنوان قاعده کلی نگارش عنوان به کار می رود: سوال پژوهشی + طرح پژوهشی + جمعیت + منطقه جغرافیایی مطالعه (چه چیزی، چگونه، با چه کسی و کجا). در صورت وجود محدودیت های واژه می توان از دو مورد اخر چشم پوشی کرد. در انتهای عنوان نباید از علامت نقطه استفاده کرد.

به عنوان مثال "شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن قبل و بعد از تقویت غذایی با آهن در یک جامعه روستایی در شمال هندوستان، مطالعه کنترل شده با گمارش تصادفی" (23 واژه، 147 حرف با فاصله).

3- از کاربرد پارامترهای عددی/حروف اختصاری در عنوان خودداری کنید.

به عنوان یک قاعده کلی حروف اختصاری نباید در عنوان به کار روند، اما اگر بنا به دلایلی از این حروف اختصاری در عنوان استفاده شود، باید در چکیده به صورت کامل توصیف شود. اگر مقاله صرفا با استفاده از سیستم های مدل غیرانسانی به گزارش نتایج خود بپردازد، گونه ها باید در عنوان مشخص شوند.

به عنوان مثال در "نیمرخ دوزیمتریک VMAT در پرتودرمانی بعد از ماستکتومی"، از حروف اختصاری استفاده شده است که ممکن است فورا برای خوانندگان آشنا و قابل درک نباشد. عنوان مناسب تر می تواند به شرح زیر باشد: نیمرخ دوزیمتریک تابش دهی به صورت قوسی و تعدیل شده در بیماران بعد از جراحی ماستکتومی. 

به عنوان مثال  در عنوان "استفاده از مورفین مدت زمان درد را تا 14 ساعت در بیماران دچار متاستاز کاهش می دهد" از پارامترهای عددی استفاده شده است که ضرورتی برای آن وجود ندارد و می تواند اهمیت مقاله را کاهش دهد.

جهت مطالعه مطالب بیشتر در راستای آموزش مقاله نویسی برای مبتدیان به بخش مقالات وبسایت مراجعه نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره در زمینه آموزش مقاله نویسی با ما در ارتباط باشید.

 

۱۳۹۹/۰۳/۰۸
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب