نکات مهم در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

نکات مهم در انجام پایان نامه  کارشناسی ارشد

 انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد معمولا برداشتن قدم اول که همان انتخاب موضوع است دانشجویان را بسیار درگیر خود می کند و بسیاری از دانشجویان در این مرحله سر در گم هستند به خصوص آن دسته از دانشجویانی که استاد راهنمای خوبی ندارند و به اندازه کافی راهنمایی نشده اند.

ما در این مقاله به شما می گوییم که چگونه یک موضوع جذاب و مناسب برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد خود انتخاب کنید. دانشجویان در هر رشته جهت انتخاب موضوع در درجه اول باید حیطه مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

طبیعتا هرکس به یک حوزه خاصی در رشته تخصصی خود علاقه مند است. از آن جایی که موضوع پایان نامه نباید کلی باشد و باید یک عنوان ریز و جزیی مورد پژوهش قرار بگیرد دانشجویان باید جدیدترین عناوین را در حیطه مورد علاقه خود پیدا کنند. راه پیدا کردن این عناوین مناسب این است که دانشجویان به پایگاه های علمی و سایت های تخصصی مقالات و کتاب های مرتبط و موجود، و همچنین پایان نامه های قبلی که عنوانی نزدیک به عنوان مورد نظر دارند، رجوع کرده و با مطالعه و تورق و تفحص، در نهایت مطالعات خود را جمع بندی کرده و یک موضوع جدید و کار نشده و البته کاربردی از دل مطالعات خود بیرون بکشند.

موضوعی که برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد انتخاب می کنید باید نیاز روز جامعه تخصصی رشته شما باشد. باید عنوانی انتخاب کنید که لازم باشد راجع به آن پژوهش و تحقیق صورت بگیرد و همچنین باید مسیری را برای تحقیقات بیشتر و تکمیلی تر به روی پژوهشگران آتی باز کنید. هر پایان نامه ای قبل از شروع، نیاز به یک طرح اولیه دارد.

این طرح اولیه یا پروپوزال در واقع مسیر انجام پایان نامه را مشخص می کند و شاید بتوان گفت پروپوزال همان مشخصات یک پایان نامه است. هر پایان نامه کارشناسی ارشد دارای یک موضوع یا مساله، اهداف، فرضیه ها، روش تحقیق، جامعه آماری، نوع تحقیق، سوابق و پیشینه و نیز فهرستی از منابع است.

این ها مواردی است که در پروپوزال یا همان طرح اولیه بدان پرداخته می شود. وقتی پروپوزال نوشته می شود و به تصویب دانشگاه می رسد، ادامه کار انجام پایان نامه باید بر مبنای پروپوزال انجام بگیرد. اهدافی که در پروپزال نوشته می شود در پایان نیز همان اهداف باید دنبال شوند.

فرضیه ها باید مورد بررسی یا آزمایش قرار بگیرند. روش انجام پایان نامه (توصیفی و کتابخانه ای، تحلیلی یا آزمایشگاهی و...)باید طبق پروپوزال انجام بگیرد. جامعه آماری که همان مورد مطالعه ماست و محدودیت مورد مطالعه را مشخص می کند طبق پروپوزال باید مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابراین پروپوزال، مبنای پایان نامه است. انجام پایان نامه کارشناسی ارشد معمولا در پنج فصل صورت می گیرد. فصل اول کلیات مبحث است. یعنی پروپوزال را در قالب فصل اول بسط می دهیم و می توانیم از منابع بیشتری هم استفاده کنیم تا کلیات مطلب را به صورت کامل و کافی شرح داده باشیم. فصل دوم و سوم پایان نامه کارشناسی ارشد در برگیرنده مطالب تئوری و چارچوب نظری و مبانی و ذکر سوابق و پیشینه پژوهش و روش انجام کار می باشد.

در سه فصل اول دانشجویان میبایست تا منابع موجود در کتابخانه ها و سایت ها و پایگاه نشریات را به طور دقیق و کامل مطالعه کنند و آنها را در پایان نامه خود به کار گیرند تا بر چارچوب و مبانی پایان نامه تسلط کافی پیدا کنند. دانشجویان باید این نکته را بدانند که تسلط بر چارچوب و مبانی پایان نامه سبب می شود تا در فصل چهارم و نهایتا فصل پنجم عملکرد بهتری داشته باشند. در واقع کیفیت سه فصل اول پایان نامه، میتواند سطح کیفیت دو فصل نهایی را تعیین کند. زیرا وقتی دانشجویان بر چارچوب و مبانی موضوع پایان نامه، مسلط باشند این امر سبب می شود که در فصل چهارم بهتر بتوانند از عهده تحلیل و آنالیز و در نهایت یک نتیجه گیری منطقی و منسجم برآیند. دلیل این امر این است که دانشجویان به دلیل مطالعه ی منابع مختلف، آگاهی و سواد خود را در ارتباط با موضوع افزایش داده اند و در واقع متخصص موضوع پایان نامه خود شده اند.

در مجموع میتوان اینگونه جمع بندی کرد که دانشجویان برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد به چند مورد نیازمند هستند: علاقه مندی به یک حیطه مشخص، داشتن زمان کافی برای انجام پایان نامه، داشتن انگیزه و پشتکار برای مطالعه منابع مختلف (سایت ها، مقالات، پایان نامه ها، کتاب ها) ، و در نهایت، داشتن یک مشاور و یا یک استاد راهنما که واقعا همراه و یاری کننده باشد. مراحل کلی انجام پایان نامه  کارشناسی ارشد به شرح زیر می باشد:

1. انتخاب موضوع: در این مرحله ابتدا باید یک موضوع مناسب برای پایان‌نامه خود انتخاب کنید. این موضوع باید مرتبط با رشته تحصیلی شما و همچنین جدید و موشکافانه باشد.

2. تهیه پروپوزال: پس از انتخاب موضوع باید یک پروپوزال نوشته و به استاد راهنمای خود ارائه دهید. پروپوزال شامل مسئله‌ای که می‌خواهید بررسی کنید، اهداف و فرضیات تحقیق، روش‌های استفاده شده و منابع مورد استفاده است.

3. جمع‌آوری داده‌ها: پس از تایید پروپوزال باید شروع به جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای تحقیق خود کنید. این داده‌های می‌تواند اطلاعات کتابخانه‌ای، مصاحبه، نظرسنجی و یا آزمایش‌های عملی باشد.

4. تحلیل داده‌ها: پس از جمع‌آوری داده‌ها باید شروع به تحلیل آن‌ها کنید. این مرحله شامل استفاده از روش‌های آماری و کیفی برای تحلیل داده‌ها می‌شود.

5. نوشتن پایان‌نامه: پس از تحلیل داده‌ها باید نتایج تحقیق خود را در یک گزارش نوشته و به صورت منطبق با استانداردهای علمی پایان‌نامه نگاری کنید.

6. تدوین پیشنهادات و توصیه‌ها: در انتهای پایان‌نامه باید پیشنهادات و توصیه‌هایی برای ادامه تحقیقات در آینده ارائه دهید.

7. دفاع از پایان‌نامه: در انتهای مراحل انجام پایان‌نامه باید آخرین مرحله که دفاع از پایان‌نامه است را انجام دهید. در این مرحله باید توانایی دفاع از تحقیقات و نتایج حاصله را نشان دهید و به سوال‌های ارائه شده توسط اعضای هیئت دفاع پاسخ دهید.

شما می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر و مشاوره رایگان به قسمت ثبت سفارش رجوع کنید تا کارشناسان ابن سینا با شما تماس بگیرند.
 

۱۳۹۹/۰۱/۲۳
|
حسینی
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه سیستم گرایش الکترونیک را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

در انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی که از زیرشاخه های علوم تربیتی می باشد، بخش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۷
|
سینا
انجام پایان نامه انگل شناسی

انجام پایان نامه انگل شناسی

انجام پایان نامه انگل شناسی حاضر در سال 1390 در دانشگاه شهید با هنر کرمان به سران [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۵
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب