انجام پایان نامه ارشد معماری گرایش معماری-نمونه پروپوزال

انجام پایان نامه ارشد معماری گرایش معماری-نمونه پروپوزال

عنوان تحقیق 

1- عنوان به زبان فارسی:

طراحي مجموعه تاريخي خواجه اتابك بارويكرد ساماندهي بافت تاريخي پيرامون

2-  عنوان به زبان انگليسي :

Design of   Khaje  Atabak 's historical complex  with the approach to organizing it is historic environment

بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از انجام پایان نامه ارشد معماری حاضر) :

مسأله محوري پايان نامه عبارت است ازاينكه طراحي مجموعه تاريخي خواجه اتابك با رويكرد بافت تاريخي پيرامون آن  مي بايست واجد چه ويژگي هاواستانداردهايي باشد؟
در تبيين وبيان مسأله مي توان اشاره نمود كه دراين مجموعه تاريخي مقبره خواجه اتابك در شمال شهر فعلي كرمان قرارداد و محاط در بافت مسكوني است. در حال حاضر محله‌اي  كه مقبره در آن واقع شده به چند نام مشهور است . باستاني پاريزي در كتاب تذكره صفويه كرمان مي‌نويسد: « محلة بازار شاه از محلات قديمي كرمان است. بازار آن به طور شمالي جنوبي قرار داشته. حمام و بازار شاه معروف است . بايد از عصر سلجوقيان بوده باشد. مقبرة خواجه اتابك مربوط به عصر سلجوقي در همين محله است.» مقبره در موقعيت فعلي خود در زاويه داخلي تقاطع دو خيابان ابوحامد و شمال جنوبي و بين دو كوچه بينا و بازار شاه قرار گرفته است. مركز محله بازار شاه بيش از 50 متر با مقبره فاصله ندارد و عناصر تشكيل دهنده آن درگذشته شامل : مسجد، تكيه، بازار ، حمام و آب انبار بوده است اما امروزه از بين فضاهاي عمومي مزبور فقط تكيه و مسجد باقي مانده است.

 در بيان جنبه هاي مجهول مي توان اشاره داشت بافت تاريخي پيرامون مجموعه خواجه اتابك به دليل كم بودن امكانات شهركرمان ساكنين بومي آن محله مهاجرت كرده ودرنتيجه اقشارفرودست ومهاجرين دراين منطقه ساكن شده اند.
عوامل فوق موجب بي توجهي به محل وبناهاي تاريخي مجموعه،نبود رابطه ساختارمندبنا با فضاهاي اطراف وهمچنين  تغيير ساختارهاي اجتماعي، فرهنگي واقتصادي بافت تاريخي مجموعه خواجه اتابك شده است. به دلیل رونق فعالیت هاي تجاري و افزایش قیمت زمین در حاشيه خیابان و کوچه بازار شاه که به کاربردي تجاري اختصاص یافته جمعیت در این نقاط کاهش پیدا کرده است .تراکم انسانی در اين محله در مقایسه با وضع مطلوب تراکم در نفاط شهركرمان کم است .علت آن خالی شدن بافت قدیم اين محله از جاذبه هاي سکونتی است .فرسایش فیزیکی منازل يکی از عوامل کاهش جمعیت است. 

 در بيان متغيرهاي پایان نامه ارشد حاضر متغير مستقل مجموعه تاريخي خواجه اتابك: كه در یکی از محلات معروف کرمان به نام محله بازار شاه   قرار دارد، این محله در شمال شهر قدیم کرمان واقع بوده  و امروزه در هسته مرکزی شهر جای دارد ومتغير وابسته بافت تاريخي پيرامون: كه حدود 40 سال قبل بافت مسکونی فشرده اي تشکیل داده و امکانات زندگي محله اي را در خود داشته است در چند دهه اخیر به دلیل وجود عدم خدمات متناسب و چندین دلیل دیگر بافت این محله فرسوده شده و جمعیت آن کاهش یافته است .در محله خواجه اتابک حدود 40 % خانه ها خشت و گلی است. متوسط نسبت زیر بناها به به مساحت کل بافت محله 45 % است و فضا هاي باز عمومی شامل فضاهاي باز سبز همچنين زمینهاي باير و متروکه وسطح کل شبکه آمد و شد زیاد است.

اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در انجام اين پایان نامه ارشد مورد استفاده قرار مي‏گيرد)

همواره در جوامع و کشورهای جهان سوم وهمچنين ايران اختلاف نظرها و تفاوت نظریه ها در رابطه با نجات معماری گذشته وجود دارد.بي توجهي به آثار تاريخي و مناسب سازي با فضاهاي شهري از جمله عوامل آن است.اين مسأله بازتاب معيني در كشور ايران به ويژه شهر كرمان دارد لذا اهميت و ضرورت انجام اين تحقيق در ارتباط با مديريت شهري درسال هاي اخير، دگرگوني هاي بسياري در نوع معماري وشكل شهرسازي رخ داده است. اين تحولات گاه مي توانند درزمره رشد وتوسعه شهر قرارگيرندوگاه مي توانند به عنوان افول و زوال شهربه شمار آيند. " اما با توجه به همین اطلاعات می توان اظهار داشت که که فضاهای شهری در گذشته از لحاظ کارکردی و کالبدی غالبا از کارایی مناسبی برای زندگی در آن برخوردار بوده اند. در حالی که برخی از انواع بسیار مهم فضاهای شهری در دوره معاصر مانند میدانها و خیابانها فاقد کارایی لازم برای زندگی شهری هستند و غالبا نقش ارتباطی آنها به صورت مهمترین کارکرد به شمار می آید. "(سلطان زاده حسین،1372، ص1) 
 حفظ و نگهداری و معرفي ارزشها و فرهنگ اجداد ما برای آیندگان  مهمترین و تاثیر گذار ترین عامل   می-باشد زیرا فرهنگ است که معماری را شکل مي دهد.معماری امروزی ما دچار دو گانگی بین سبك هاي غربي و سنت ها و پس زمينه هاي فکری معماری گذشته خود شده است، و به گفته ي  دکتر فلامکی: «زندگی شهری کنونی ایرانیان، به دشوارترین شکل گرفتار تناقض و تضاد میان دو گونه فضای ساخته شده، قرار دارد: گونه اول، بخش قدیمی یا تاریخی شهرهای ایران است و گونه دوم، آن چیزی است که امروزه گرداگرد شهر هایمان ساخته می شود.» (فلامکی، 1382، ص277)  از اين رو مي توان به وضوح فقر در حوزه پژوهش در زمینه بافتهای تاریخی و شهر سازی کهن را مشاهده كرد تادر نهایت بتوان به شکلی دقيق تصويري گويا از پيوند فرهنگ ها و ارزش ها با معماري و بافت هاي تاريخي ترسيم كرد. 

مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق):

تا كنون در چند مورد مطالعاتي در زمينه شناخت ، فن شناسي و آسيب شناسي مقبره خواجه اتابك صورت گرفته است و بخشي ازآنها نيز مورد عمليات مرمتي قرارگرفته است اما متاسفانه تا بحال تحقيق و پژوهشي در حوزه طراحي وباززنده سازي مقبره خواجه اتابك با رويكرد ساماندهي بافت تاريخي پيرامون آن صورت نگرفته است. که این خود می تواند آغازی بر پژوهش های علمی در این حوزه باشد.
کتب :
كتاب اصول نوسازی شهری:رویکردی نو به بافت های فرسوده از علیرضا عندلیب ،1389: بافت فرسوده و اقدام به نوسازي آن از مقولاتي است كه با مرور زمان، معنا و گسترة آن وسعت يافته و در هر دوره، استنباطي جديد از آن حاصل مي شود. در اين كتاب، نگارنده سعي داشته به اين موضوع بپردازد، و با تكيه بر چهار ركنِ «الگوسازي»، «رفتارسازي»، «فرهنگ سازي» و «تصميم سازي»، راه حلي مناسب براي نوسازي بافت هاي فرسوده ارائه دهد.
كتاب دفترهاي نوسازي بافت فرسوده از عليرضا عندلیب با همكاري سيد امير منصوري،علي خاني،كاوه حاج علي اكبري،1385:اين مجموعه براي بافتهاي فرسوده شهري تهيه وتدوين شده است.
كتاب دانشنامه شهرسازی از گراهام آشورث، ترجمه ي پدرام پورشكيبايي،1386.
كتاب مرمت شهری: تعاریف، نظریه‌ها، تجارب، منشورها و قطع‌نامه‌های جهانی، روش‌ها و اقدامات شهری از محسن حبيبي ومليحه مقصودي،1382: اين كتاب با تعريف و توضيح واژگان مربوط به نوسازي شهري آغاز شده، در پي آن، ديدگاه‌هاي نظريه‌پردازان جهاني درباره مرمت شهري درج گرديده است . صفحات بعدي كتاب به ذكر تجربيات و نكات مهمي در خصوص مرمت شهري در كشورهاي مختلف اختصاص يافته كه عبارت‌اند از :انگليس، فرانسه، ايتاليا، آلمان، اتريش، سوئد، ژاپن، آمريكا، هلند، استانبول، مصر، سوريه، عراق، افغانستان، اسرائيل، يونان، برزيل، اندونزي و چين .در بخشي از كتاب نيز منشورها، قطعنامه و مصوبات جهاني مربوط به مرمت شهري به طبع رسيده كه عناوين برخي از آنها بدين قرار است :كنگره آتن (1931م) .توصيه‌نامه يونسكو (1962)، معاهده حفظ ميراث و فرهنگ جهاني (1973)، و بيانيه مكزيكوسيتي .كتاب با پيشنهادها و دستورالعمل‌هايي در خصوص مرمت شهري به پايان مي‌رسد .

مقالات:

مقاله" بررسي بافت محله جلفاي اصفهان و ارائه راهكارهايي جهت حفاظت و ايجاد تعادل و توازن ميان كالبد قديم و جديد" از نارسيس سهرابي وسعيد اكبري،1384،تخستين همايش ملي استحكام بخشي ساختمانهاي بنايي غيرمسلح وبناهاي تاريخي.در اين مقاله  محله جلفاي اصفهان و سابقه آن كه به دوران شاه عباس اول ميرسد بررسي شده كه همچون ديگر بافت هاي تاريخي بر اثر تغييرات زمانه دچار تحول - مشكلات و معضلات بيشماري گرديده است. بسياري از بخشهاي آن تخريب گرديده و بافت موجود دچار بحران هويت كالبدي - فضايي اجتماعي و فرهنگي گرديده است كه به برنامه ريزي مناسب در جهت از بين بردن هرگونه فرسودگي يا تضاد و هماهنگي و بازگرداندن كليت حاكم بر اين محله به صورتي كه بتواند به عنوان بافتي زنده و مستحكم به حيات خود ادامه دهد احتياج دارد. در اين مقاله به وضعيت محله جلفا در شرايط كنوني و چگونگي طر حهاي مرمتي اجرا شده در آن بررسي شده است.
مقاله" بررسي احياء و ساماندهي بازارهاي سنتي و نقش آن در توسعه گردشگري نمونه موردي: بازار همدان" از محسن وطن نواز عضو هيأت علمي آموزشكده فني و حرفه اي سما، دانشگاه آزاد اسلامي،1391. يكي از مقاصد و اهداف مهم گردشگران و نيز يك رسم ديرينه نزد ايرانيان، خريد سوغاتي به عنوان ره آوردي پرارزش از سفر براي بستگان ودوستان ويادبودي ارزشمند وخاطره انگيز به ويژه ازصنايع دستي مي باشد.همچنين ديدن بازار و مراكز خريد و فروش و چگونگي زندگي و وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم شهر، از ديگر نقاط جذاب گردشگري به شمار 
مي آيد. بازار قديمي همدان با داشتن عناصري مانند راسته ها، سراها، مغازه ها و مسجد جامع در دل خود و قرارگيري در بافت قديمي، به عنوان يكي از مكانهاي اصلي شهر همدان محسوب مي شود كه در مقايسه با ساير نقاط توجه چنداني در خصوص گردشگري به آن نشده است. اين مقاله سعي دارد تا با معرفي و شناسايي قابليت هاي گردشرگري بازار همدان ، پيشنهاد و راهكارهايي در خصوص رفع مشكلات موجود و احياء و ساماندهي اين مجموعه ارائه نمايد.
مقاله" توريسم و رويكرد نوسازي در طراحي بافت هاي تاريخي شهري "ازپرويز كردواني وونوس مورد غفاري،فصلنامه جغرافيايي سرزمين، علمي – پژوهشي، سال هشتم، شماره 30 ، تابستان1390. هدف اين مقاله، توان هاي محورهاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري شهرها در جذب گردشگر موردبررسي قرار گرفته است.

طرح های داخلی- اجرایی :

- طراحي و باز زنده سازی خانقاه و آرامگاه چلپي اوغلوكه درشهر سلطانيه قراردارد و در فاصله سالهاي 1378 تا1385 خورشيدي طراحي و مرمت شده  كه احياي اين مجموعه از موفق ترين اقدامات در حفظ آثار تاريخي ايران در دوران اخير به شمار مي آيد كه جوانب گوناگون فني و فرهنگي را ،در كار بازسازي رعايت كرده است.
- طراحي و باززنده سازی خيابان ناصريه ومدرس با رويكردساماندهي كف وجداره هادر كرمان
- طراحي و باز زنده سازی محله تربیت در بافت تاریخی شهر تبريز
- ساماندهی وطراحي مراکز و بافت های تاریخی و فرهنگی در همدان
- طرح ساماندهي و باززنده سازي بازار و بافت تاريخي اراك 

طرح هاي پژوهشي مطالعاتي:

-انجام پايان نامه دكتري«تاثير مولفه های طراحی بر جلب مشارکت مردمی در معاصر سازی بافت های فرسوده ايران،نمونه موردي:محله سيروس تهران »،سيد علی سيديان، استاد راهنما دکتر هاشم نژاد- دکتر بهزادفر،استاد مشاوردكترصالح،1387.
- انجام پايان نامه دكتري «مردم و احياء بافت تاريخی «،سيد عباس يزدانفر، استاد راهنمادكتر هادي نديمي،استاد راهنما دكتر مرادي،1385.

جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق (این قسمت توسط استاد راهنما تکمیل شود)

با توجه به ارزش های معماری وتاریخی بنای خواجه اتابک وهمچنین مخروبه بودن بافت پیرامون بنای مذکور طراحی مجموعه تاريخی در پیرامون آن بارعایت اصول وضوابط مداخله دربافت تاریخی بسیار جدید و ارزشمند است.

اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف ، کلی، اهداف ويژه و كاربردي): 

اهداف کلی:

بررسي و تدوین طرحی جامع به منظور هماهنگی بین کارکرد و کالبد فضایی بافت و واقع گرایی در طراحی شهركرمان .

اهداف ویژه:

 شناخت مولفه هاي متغیر و غیر متغیر تاثیر گذار در ساماندهی بافت مجاور خواجه اتابک.

اهداف کاربردی:

طراحی مجموعه تاريخي خواجه اتابك بارويكردساماندهي بافت تاريخي پيرامون كه بر اساس آن بتوان الگويي مناسب براي رفع نیازها و مشکلات ساکنین در راستاي توسعه اجتماعي وفرهنگي در نظر گرفت.

در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود 

1.سازمان بهسازي و نوسازي شهرداري  استان كرمان
2. سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمان
3. مرکز اسناد و مصالعات کرمان شناسی

سؤالات تحقیق:

1- طراحي مجموعه تاريخي خواجه اتابك با در نظر گرفتن فضاي تاريخي پيرامون مي بايست واجد چه ويژگي ها و استانداردهايي باشد؟
2- چگونه ساماندهی و باز سازی بافت اطراف مقبره خواجه اتابک باعث بهبود کیفیت زندگی در مقیاس محله میشود؟
3- چگونه عملکرد فضای تاريخي مجموعه خواجه اتابك موجب ارتباط تاريخي و هویتی با بافت پیرامون خود میشود؟
4- چگونه وضعيت فعلي بافت قديم اطراف مقبره خواجه اتابك پتانسيل لازم براي طراحي وتوانمندسازي در جهت به كارگيري در زندگي معاصر را دارد؟

فرضيه‏ هاي تحقیق:

1- با توجه به ارزيابي و برنامه ريزي هاي اوليه وبا تكيه بر اصول روش شناختي مرسوم در طراحي مجموعه مورد بررسي با توجه به بافت پيرامون سامان دهي مي شود.
2- ساماندهی  و باز سازی بافت اطراف مقبره خواجه اتابک مي تواند موجب  پویایی زندگی در مقیاس محله گردد .
3- کار امد بودن فضای تاريخي مجموعه خواجه اتابك در ساماندهي بافت تاريخي  پيرامون آن تاثیر بسزایی دارد. 
4- با توجه به وجود عناصري همچون تكيه ،پارك،حمام و مدرسه در اطراف مقبره خواجه اتابك باززنده سازي آن پتانسيل لازم براي طراحي وتوانمندسازي در جهت به كارگيري تحولات حيات اجتماعي معاصر را دارد.

تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

طراحی (Design ): "طراحی امری است که در تعریف ان ابهامات زیادی وجود دارد و نظریه پردازان مختلف از زوایای گوناگونی این امررا مورد اشاره قرار داده اند.در واقع ارائه تعریفی کامل از این فرایند نیاز به جست وجوی وجوه اشتراک موقعیت های گوناگون طراحی بوده و نیز شناخت تفاوت های واقعی این موقعیت ها نیز ضرورت دارد"(دانشگرمقدم٬ ٦٠٬١٣٨٨).

سامان دهي(Organizing) : "عمل سازمان دادن و مرتب کردن یک محل يا تغییر شکل دادن آن به منظور اصلاحش"(ماهنامه اطلاع رساني، 16،1389)

بافت تاريخي(The historical context) : "بافت تاريخي به هسته اوليه تشکيل شهرها که داراي ارزش هاي معماري و اجتماعي نهفته فراوان است، اطلاق مي شود" ( مجله علمي تخصصي برنامه ريزي فضايي،130).

خواجه اتابك (Khaje  Atabak): خواجه اتابك میان سال های 555 تا 560 هجری ساخته شده و سازنده یا دستکم صاحب آن، "اتابک علاءالدین بوزقُش: وزیر "طغرل شاه" هشتمین ملک دودمان سلجوقیان کرمان مي باشد. ( ویکی‌پدیا)

كرمان (kerman): کرمان (نام منطقه در پارسی باستان: کارمانیا) یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران درجنوب شرقی این کشور واقع است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ برابر با ۵۳۴،۴۴۱ نفر بوده‌است.وسعت شهرکرمان ۱۴۰۰۰ هکتار است .کرمان به لحاظ مساحت شهری هشتمین شهر ایران است. شهر کرمان، یک مرکز جمعیتی و بزرگترین شهر در منطقه جنوب شرق ایران است.کرمان به لحاظ صنعتی، سیاسی، فرهنگی و علمی مهمترین شهر جنوبشرق کشور است.( ویکی‌پدیا)

مرمت تاريخي (Historical Restoration): بازسازی بخش‌های از دست رفته بنا به منظور بازگرداندن آن به محیط و زندگی شهری و عمومی که مرتبط با نظریه و فلسفه‌ای خاص باشد.(جزوه مرمت دکتر جدی- دانشگاه شهید بهشتی تهران)

سلجوقيان (Seljuk ): نام دودمانی ترک‌تبار بود که در سده‌های (۵ و ۶ هجری؛ یازدهم و دوازدهم میلادی)، بر بخش‌های بزرگی از آسیای غربی و ایران فرمانروایی داشتند. ( ویکی‌پدیا)

- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك): 

تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد. 

با توجه به موضوع پايان نامه از روش هاي كمي و كيفي استفاده مي شود.
روش هاي تحقيق كمي در معماري: پژوهشی تجربی است که در آن داده ها به صورت عدد و رقم بیان می شود.
روش هاي تحقيق كيفي در معماري: هم پژوهشی تجربی است که در آن داده ها از طریق تجربة مستقیم و بی واسطة پدیدة مورد مطالعه توسط محقق همان گونه که هست (زنده، قابل لمس و در حال تغییر و تحول) بیان می شود.

متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

با توجه به فرضیه شماره 1: متغیر مستقل: طرح جامع به منظور هماهنگی بین کارکرد و کالبد فضایی بافت و متغیر وابسته: واقع گرایی  طراحی شهری كه با استفاده از روش هاي متداول (تحقيقات ميداني و مطالعات كتابخانه اي) وروشهاي ديگري مانند مصاحبه هاي هدفمند، مطالعات تطبيقي و مطالعات كيفي قابل بررسي است.
با توجه به فرضیه شماره 2: متغیر مستقل: مولفه هاي متغیر و غیر متغیر، و متغیر وابسته: ساماندهی بافت تاريخي مجاور خواجه اتابک كه با استفاده از تحقيقات ميداني، مطالعات کتابخانه ای و مطالعات تطبیقی صورت می پذیرد.
با توجه به فرضیه شماره 3:متغیر مستقل: طراحی مجموعه تاريخي خواجه اتابك و متغیر وابسته: ساماندهي بافت تاريخي پيرامون آن که با توجه به داده های  به دست اورده شده در مراحل قبل و مطالعه انها و یافتن ارتباطات بین انها و در نهایت طراحی اين مجموعه صورت می پذیرد.

شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه،  مصاحبه،  فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

در گام نخست در این پژوهش با توجه به اهداف در نظر گرفته شده باید از مصاحبه و مطالعات کیفی سود جُست و در گام بعد می بایست از روش کتابخانه ای که از طریق فیش برداری از مقالات  وکتاب های مرتبط می باشد استفاده کرد.

جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

يكي از روش هايي كه مي توان در اين پروژه از آن سود جست مطالعه كيفي مي باشد .اين روش يك مطالعه كيفي (qualitative study) از نوع آناليز محتوايي مي باشد.به اعتقاد پژوهشگران در اين روش چون افراد فعالانه در تعامل هاي اجتماعي شركت كرده و داراي تجربيات متفاوتي مي باشند ،قادر خواهند بود كه از راه هاي مختلف به فهم وشناخت دقيق پديده ها دست يابند. از همین رو می توان بخشی از ساکنین آن بافت را جامعه آماری به حساب آورد.
دليل انتخاب اين روش در كنار ساير روش ها در اين تحقيق ،اين بود كه بر اساس فرض منطقي افراد بهترين مرجع براي توصيف موقعيت،احساسات و تجارب با واژهاي خودشان هستند.

روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها : 

در این مطالعه تعدادی از ساکنین بافت تاریخی پیرامون مقبره، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف گزینش، انتخاب میشوند. سپس با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته، جمع آوری داده ها صورت می پذیرد. داده های مورد نظر را بررسی کرده و فهرستی از درون مایه ها تهیه و طبقه بندی خواهد گشت. یافته ها در قالب درون مایه های اصلی به همراه درون مایه های فرعی مختص به هر یک طبقه بندی می شوند.


فهرست منابع و ماخذ (فارسی و غیر فارسی) مورد استفاده در انجام پایان نامه ارشد به شرح زیر : 

1- پورصفر،شهرزاد،1386،بررسي تزيينات مقبره خواجه اتابك (كرمان)،كرمان،جلد اول 

2- پورصفر،شهرزاد؛احمدپناه،سيدابوتراب،نگاهي به زواياي هنري مقبره خواجه اتابك،ماهنامه كتاب ماه هنر،1385،ش99و100،ص 56-63

3- آندره گدار؛ يداگدار،1390،طاق وقوس در معماري ايراني، حمیدرضا قراگوزلو ؛ سعید صائمی،تهران،جلد اول

4- فلامکی، منصور (1382)، «فرهنگ و حقوق معماری-شهری در ایران از دیدگاه مرمت»، مجلس و پژوهش، سال 11، شماره 41

5- توسلي، محمود، "طراحي شهري در بافت قديم شهر يزد"، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي ومعماري ايران، تهران، 1368

6- توسلي، محمود، " قواعد و معيارهاي طراحي فضاي شهري"، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي ومعماري ايران، تهران،1376

7- كياني، يوسف، "شهرهاي ايران"، انتشارات جهاد دانشگاهي، تهران،1368

8- خادم زاده، محمدحسن و كاظم ماندگاري، " تغيير و تداوم در شهر تاريخي يزد "، فصلنامه آبادي، سال چهاردهم، شماره 45 ، زمستان1383

9- مجله علمي تخصصي برنامه ريزي فضايي، سال دوم، شماره دوم، پاييز 1391،156-129

10- مهرعليزاده،سارا،"بهسازي حوزه هاي فرسوده شهري باتكيه برمطالعه موردي محله كهنه بازار درشهرتبريز"،پايان نامه كارشناسي ارشد معماري،دانشگاه شهيدبهشتي،1381

11- ماهنامه اطلاع رساني،آموزشي پ‍ژوهشي،شماره1389،54

12- سلطان زاده،حسین،"فضاهای شهری در بافت های تاریخی ایران "،چاپ دوم ،1372

13- دانشگر مقدم٬گلرخ٬(١٣٨٨)٬”فهم مسئله طراحی در اموزش معماری “٬نشریه هنرهای زیبا٬شماره٣٧ ٬بهار٬١٣٨٨ دانشکده معماری٬ دانشگاه تهران٬صص٦٨-٥٩.

14. Hajbaghery A, Parvizy S, Salsali M. (2006). Qualitative research. Boshra publication.
15. StreubertSpeziale HJ, Carpenter DR. (2003). Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Co.

در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشتوره در زمینه انجام پایان نامه ارشد معماری با ما در ارتباط باشید.

۱۳۹۹/۰۷/۱۱
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال را در این بخش سعی داریم با ارائه نمونه فایل PDF آموزش دهیم. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه بتن که به صورت آزمایشگاهی صورت می گیرد از موضوعات مهم در رشته عم [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۴
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب