هر آنچه که در ارتباط با پایگاه اسکوپوس باید بدانید

هر آنچه که در ارتباط با پایگاه اسکوپوس باید بدانید

پایگاه اسکوپوس

پایگاه داده‌ای با نام "Scopus" یک پایگاه داده بین‌المللی برای مقالات علمی در حوزه‌های مختلف است. این پایگاه داده توسط شرکت الزویر مدیریت می‌شود و مقالات از بیش از ۲۰٬۰۰۰ ناشر را شامل می‌شود. 

Scopus اطلاعاتی از بیش از ۷۵ میلیون مقاله علمی در حدود ۲۴ هزار عنوان مجله علمی را شامل می‌شود. این پایگاه داده پیشرفته امکاناتی مانند جستجوی پیشرفته، معیارهای شاخص‌های تاثیر، ارزیابی کیفیت نشریات و شاخص‌های اعتبار برای مقالات را فراهم می‌کند.

با استفاده از Scopus، پژوهشگران می‌توانند به روزترین مقالات علمی را در زمینه تخصصی خود پیدا کنند، مقالات مشابه را بررسی کنند، شاخص‌های گوناگون را برای ارزیابی علمی مورد استفاده قرار دهند و با تحقیقات دیگران در زمینه تخصصی خود ارتباط برقرار کنند.

Scopus یک منبع معتبر برای استنادها و نقل قولهای علمی به مقالات است و در فرایند نگارش و انتشار مقالات علمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه امتیاز دهی به محققین

امتیاز دهی به پایگاه اسکوپوس (Scopus) بر اساس نمرات علمی و محققان انجام می‌شود. این نمرات بر مبنای عوامل مختلفی از جمله تعداد مقالات منتشر شده توسط محققان، تعداد ارجاعات دریافتی برای مقالات، تعداد همکاران مشترک، شیوه‌های خاص علمی (مانند تأثیر پژوهش) و وابستگی به دانشگاه‌ها و موسسات برتر و غیره تعیین می‌شود.

برای امتیاز دهی به پایگاه اسکوپوس، این پایگاه از مدیریت کیفیت علمی پژوهش‌ها و تأثیر آن‌ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال، تعداد ارجاعات دریافتی برای یک مقاله اهمیت زیادی در امتیازدهی به پایگاه اسکوپوس دارد. این نشان می‌دهد که مقاله به اندازه‌ای تأثیرگذار بوده که دیگر محققان از آن بهره‌برده و به آن ارجاع می‌دهند.

همچنین، معیارهای دیگری همچون تعداد مقالات منتشر شده یا شیوه‌های خاص علمی (مانند تأثیر پژوهش) نیز در محاسبه امتیاز پایگاه اسکوپوس مؤثر هستند.

به طور خلاصه، امتیاز دهی به پایگاه اسکوپوس بر اساس مجموعه‌ای از معیارها و ارزیابی‌های علمی انجام می‌شود که به تأثیرگذاری و کیفیت علمی پژوهش‌ها و مقالات ارتباط دارد.

نحوه امتیاز دهی به مجلات

پایگاه اسکوپوس، یک پایگاه داده بزرگ و جامع از مقالات علمی و تخصصی است که توسط ناشرین مختلف ایجاد و توسعه داده می‌شود. امتیاز دهی به مجلات توسط پایگاه اسکوپوس بر اساس چندین معیار و شاخص صورت می‌گیرد. این معیارها و شاخص‌ها عبارتند از:

1. Impact Factor (IF): امتیازی که براساس تعداد ارجاعات به مقالات یک مجله در سال‌های قبل تعیین می‌شود. این معیار نشان دهنده وزن و اهمیت مقالات منتشر شده در یک مجله است.

2. CiteScore: یک شاخص کمی است که به تعداد ارجاعات به مقالات یک مجله در یک سال خاص توجه می‌کند. این معیار نیز برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به مجلات استفاده می‌شود.

3. H-index: این معیار توسط محقق هانسن در سال ۲۰۰۵ ابداع شده است. این معیار بر اساس تعداد ارجاعات به مقالات یک محقق تعیین می‌شود و نشان دهنده میزان تاثیر و قدرت تعامل مقالات یک محقق است. 

4. SNIP و SJR: این‌ها دو شاخص محسوب می‌شوند که میزان تأثیر وب زمینه‌های تحقیقاتی را از طریق تحلیل ساختار نشریات علمی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

5. Immediacy Index: این معیار نوید بخش کیفیت ارجاعات فوری به مقالات یک مجله است و نشان می‌دهد چقدر مقالات در یک مجله در طول یک سال بلافاصله پس از انتشار به صورت فوری ارجاع می‌شوند.

امتیاز دهی پایگاه اسکوپوس به مجلات بر مبنای این معیارها و شاخص‌ها صورت می‌گیرد و معیارهای مربوطه توسط تیم تحلیل اسکوپوس بررسی و ارزیابی می‌شوند. این امتیازها می‌توانند به مجلات در رتبه‌بندی و اعتبارسنجی کمک کنند و برای محققان و پژوهشگران نیز معیاری برای انتخاب مناسب ترین مجله برای انتشار مقالاتشان باشند.

جهت مشاوره چاپ مقاله اسکوپوس با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۲/۱۰/۲۸
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه بتن که به صورت آزمایشگاهی صورت می گیرد از موضوعات مهم در رشته عم [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۴
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

در راستای آموزش انجام پایان نامه مشاوره خانواده در این بخش نمونه نتیجه گیری پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۱
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب