آموزش پایان نامه نویسی | بخش اول: انتخاب موضوع پایان نامه

آموزش پایان نامه نویسی | بخش اول: انتخاب موضوع پایان نامه

نویسندگان باتجربه به خوبی می‌دانند که برای انجام پایان نامه علمی خوب به چه چیزی نیاز دارند، بنابراین با ذهنیت اینکه نهایت کار چه خواهد شد، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای پروژه پژوهشی خود می‌نمایند. برای افراد کم‌تجربه، توصیه ما بر این است که در آغاز، پروژه پژوهشی خود مطالب ارائه شده در سایت آکادمی ابن سینا را مطالعه نمایند تا با مهم‌ترین الزامات انجام پایان نامه آشنا شوند.

اولین بخش در انجام پایان نامه مناسب انتخاب موضوع پایان نامه می باشد. دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان نامه مناسب نیاز به بررسی های دقیق بر ادبیات پژوهش دارند. ذکر این نکته مهم است که برای انتخاب موضوع پایان نامه مناسب، انتخاب حیطه پژوهش بسیار مهم و پرکاربرد می باشد. حیطه پژوهش را بر اساس توانایی های خود و تخصص استاد راهنمای خود انتخاب کنید. 

انتخاب حیطه پژوهش پیش از انتخاب موضوع پایان نامه ضرورت دارد. چرا که با انتخاب حیطه پژوهش، تعداد موضوعات جهت بررسی کم شده و از سردرگمی و اتلاف زمان شما می کاهد. بنابراین در قدم اول سعی کنید حیطه موضوع را مشخص نمایید.

برای مثال در رشته عمران گرایش ژئوتکنیک می تواند در سه حیطه آزمایشگاهی، عددی و تحلیلی اقدام به انتخاب موضوع کنید. همچنین می توانید در حیطه ریزتر شده و موضوعات خود را بهینه کنید. فرض کنید حیطه عددی را نتخاب کرده اید. حال در این حیطه مواردی همچون مدل سازی تونل، شمع، دیوار حائل، سد و غیره را انتخاب نمایید. انتخاب یک حیطه کوچک شما را در بررسی اسناد علمی موجود در ان زمینه کمک می نماید.

پس از انتخاب حیطه تخصصی خود، حال نوبت به مطالعه اسناد علمی و منابع برای بررسی موضوعاتی که تاکنون در آن حوزه تخصصی انجام شده است، می رسد. بدین منظور می توانید از ابزارهای جستجو همچون جستجوی گوگل استفاده نمایید و با جستجوی حیطه تخصصی خود از موارد انجام شده در آن زمینه اطلاعات کسب کنید.

Description: C:\Users\dayan\Desktop\ScienceDirect.jpg

نکته مهم اینکه؛ درست است که استفاده از جستجوگر گوگل می تواند به بررسی شما سرعت بخشد. با اینحال با توجه به وسعت بسیار زیاد منابع موجود در این بخش پیشنهاد می گردد از این روش استفاده نکنید، چرا که در نهایت ممکن است شما را گمراه کرده و به نتیجه مطلوب نرسید.

پیشنهاد ما برای جستجو در منابع، استفاده از پایگاه های علمی معتبر می باشد که مقالات علمی چاپ شده در مجلات را نمایه می کنند. پایگاه هایی همچون ScienceDirect، Springer، PubMed و غیره می باشد. این پایگاه ها هم از لحاظ علمی بسیار معتبر هستند، هم جدیدترین مقالات چاپ شده در مجلات علمی دنیا را نمایه می کنند. در داخل کشور نیز پایگاه هایی همچون SID، سیویلیکا و ایرانداک نتایج مشابه را ارائه می دهند.

Description: C:\Users\dayan\Desktop\Springer.jpg

در این پایگاه های علمی می توانید بر اساس کلمات کلیدی و زمان اقدام به دسته بندی نتایج جستجوی خود کنید. برای شروع می توانید منابعی که دارای دسترسی آزاد هستند را دانلود نمایید. در ارتباط با مقالات و منابع پولی نیز نگران نباشید. آکادمی ابن سینا در تمامی پایگاه های علمی دارای اکانت بوده و با کمترین هزینه منابع را برای شما خریداری می نماید.

در جستجوی علمی تلاش کنید منابع بروز را دانلود نمایید. منابعی که برای چهار سال اخیر می باشند. این امر سبب می شود تا انتخاب موضوع پایان نامه شما جدید می باشد. با مطالعه منابع حال نوبت انتخاب موضوع پایان نامه می باشد. 

بهترین شیوه در انتخاب موضوع پایان نامه تغییر موضوع مقالات جدید می باشد. با مطالعه یک مقاله می توانید از روش تحقیق و نتایج به دست آمده آن آگاه شوید. سپس با تغییر روش تحقیق و یا برخی از پارامترهای تحقیق می توانید موضوعی جدید برای خود ایجاد کنید که مقاله بیس آن نیز آماده می باشد.

به عنوان مثال دانشجویی قصد انجام پایان نامه عمران سازه دارد و حیطه موضوع آن ازمایشگاهی و بررسی بتن های ژئوپلیمری می باشد. حال این دانشجو باید مقاله ای جدید که در ارتباط با بتن های ژئوپلیمری بیابد. فرض کنید مقاله بیس این دانشجو تحت این عنوان بود:

بررسی تاثیر استفاده از نانو رس بر پارامترهای مقاومتی بتن ژئوپلیمری بر پایه متاکائولن

حال موضوعات زیر برای این دانشجو قابل انجام است:
1. بررسی تاثیر استفاده از نانو رس بر پارامترهای مقاومتی بتن ژئوپلیمری بر پایه متاکائولن
2. بررسی تاثیر استفاده از نانو رس بر پارامترهای دوام بتن ژئوپلیمری بر پایه متاکائولن
3. بررسی تاثیر استفاده از نانوکربن بر پارامترهای مقاومتی بتن ژئوپلیمری بر پایه متاکائولن
4. بررسی تاثیر استفاده از الیاف فولادی بر پارامترهای مقاومتی بتن ژئوپلیمری بر پایه متاکائولن
5. بررسی تاثیر استفاده از نانو رس بر پارامترهای مقاومتی بتن ژئوپلیمری بر پایه خاکستر بادی

و هزاران موضوع دیگری که می توان با استفاده از یک مقاله بیس جدید استخراج کرد. فقط یادتان باشد، پس از استخراج موضوع، با جستجو در پایگاه های مختلف از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل نمایید.
آکادمی ابن سینا با بیش از 500 پژوهشگر برتر کشوری و بین المللی شما را در انتخاب موضوع پایان نامه تان یاری می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ثبت سفارش اقدام نمایید.

۱۳۹۹/۰۱/۳۰
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی

انجام تز دکتری روانشناسی در این بخش با ارائه نمونه فصل 5 آموزش داده خواهد شد.&nbs [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه ارشد و دکتری مراقبت های ویژه

انجام پایان نامه مراقبت های ویژه را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش برد.&n [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۸
|
سینا
انجام پایان نامه توانبخشی  و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه توانبخشی و سلامت | نمونه فصل اول

انجام پایان نامه سلامت نیز می تواند چالش های خود را برای دانشجو داشته باشد. با ای [...]

۱۴۰۳/۰۱/۲۶
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب